De hurtigtvoksende kyllinger, også kaldet turbokyllinger, har i flere år været et af de mest omstridte og kontroversielle produkter på hylderne hos den landsdækkende supermarkedskæde REMA 1000.
Og nu skal det være slut. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra dyreværnsorganisationen Anima.
Rema 1000 udfaser nemlig de hurtigtvoksende kyllinger. Udfasningen påbegyndes allerede i år i det ferske sortiment, og kæden vil efterfølgende inkludere det frosne og forarbejdede sortiment indenfor de næste par år.
Udmeldingen kommer halvandet år efter, at Anima lancerede en kampagne, der har kritiseret Rema 1000s omfattende salg af turbokylling. Det er bl.a. kommet til udtryk gennem gentagne annonce- og outdoorkampagner samt over 100 demonstrationer ved Rema 1000s butikker.
– I dag må vi indrømme, at Rema 1000 har taget fusen på Anima. I den forbindelse vil vi gerne være blandt de første til at tage hatten af og sende en stor applaus i Rema 1000s retning. Selvom der er nogle ting omkring kyllingers pladsforhold, vi stadig gerne vil drøfte med Rema 1000, så må i dag være en dag, hvor vi roser virksomheden for at have taget en vigtig beslutning for mange millioner kyllinger, siger kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning.
Et kæmpe og klart signal til konkurrenterne
Ifølge Anima er beslutningen med til at øge presset på de virksomheder, der endnu ikke har taget en beslutning om at udfase hurtigtvoksende kyllinger.
– Der er ikke nogen tvivl om, at den her beslutning ændrer landskabet betragteligt. Det er virkelig svært som detailkæde at sidde og lurepasse på sidelinjen nu, når flertallet af danske detailkæder har meldt ud, at turbokylling ikke er okay. Tiden er efterhånden rigeligt moden til, at Coop og Dagrofa tilslutter sig, at hurtigtvoksende kyllinger hører fortiden til, udtaler Thorbjørn Schiønning.