Torben Møller er ny vognmand, og med sit valg af taxi, har han skrevet sig ind i byens taxihistorie ved at tilbyde viborgenserne kørsel i Viborgs første elektriske taxi. Til stor glæde for taxikunderne.
Det oplyser Dantaxi en en pressemeddelelse.
Når taxinummer 8054 i Viborg næsten lydløst glider frem på adressen til dagens første kunde, er det med en tilfreds vognmand bag rettet i sin spritnye VW ID.4 el-taxi.
Og det er er erfaren herre, der sidder bag rattet. Torben Møller har mange års erfaring som ansat chauffør i transportbranchen.
Ville være selvstændig på el
Da han, efter at corona-krisen klingede af, tog det valg at blive selvstændig taxivognmand i Viborg, var en vigtig beslutning om taxien skulle drives med el eller køre på diesel.
Valget faldt på el, og det er et valg, som vognmanden ikke har fortrudt et sekund:

– Jeg er særdeles tilfreds med mit valg af bil og dermed min nye arbejdsplads. Det er en fornøjelse at køre el-taxi, og mine kunder er ligeledes begejstrede. Der er rigeligt med plads til både kunder og bagage, ingen indstigningsproblemer og man sidder godt i sæderne. Jeg døjer med dårlig ryg, og det har derfor været vigtigt for mig, at jeg kan tilbringe en arbejdsdag i sædet uden kvaler, fortæller Torben Møller.
Hvad med opladning?
Nu tænker den kritiske læser måske… Jamen, hvad med batteriet? Kan det klare en hel arbejdsdag, uden at blive ladet op?
Og ja – det kan det faktisk de fleste dage.
Med en batterikapacitet på cirka 500 kilometer kan Torbens el-taxi nemlig oftest køre en hel arbejdsdag uden at skulle oplade undervejs.
Torben påpeger, at mange af de nye el-biler der er på markedet i dag, derfor er særdeles velegnede til taxikørsel:
– Jeg har ikke ansatte chauffører, og jeg har ikke planer om at få det. Den bil jeg har købt, passer perfekt til mig som enligkørende vognmand. Det har kun en enkelt gang været nødvendigt at skulle oplade i min arbejdstid efter en 200 kilometers tur til Billund og retur, udtaler vognmanden.
Opladningen foregår ved Torbens eget hus, så mere bekvemmeligt bliver det næsten ikke.
Også en gevinst for miljøet
En el-taxi er ikke kun en mere behagelig arbejdsplads for føreren og et populært valg hos kunderne.
Ifølge Det Økologiske Råd er el-taxier også en fordel for miljøet.
Rådet har tidligere fremført, at en taxi kører ca. 8 gange så meget som en personbil og at en el-taxi derfor kan spare både klimaet og luftforureningen for op til 8 gange så meget udledning som en privat personbil.
Taxiselskabet som Torben kører for, har cirka 200 el-taxier fordelt over hele landet, hvor Viborg nu er på Danmarkskortet med sin første af slagsen.