Halsnæs Kommune er endt på en absolut bundplacering på en liste, som De Danske Bilimportører netop er kommet med.
Den afslører en pressemeddelelse der netop er udkommet.
Listen viser, hvor stor en del af de enkelte kommuners biler – købt inden for de seneste to år – der kører på grøn energi. Og her går det knapt så godt for Halsnæs Kommune.
Faktisk er kommunen så dårlig til at købe biler, der kører på f.eks. el, at kommunen er havnet nederst på listen.
En absolut bundplacering.
Samsø gør det bedst
Til sammenligning finder vi i toppen af listen Samsø Kommune.
Her kører hele 57,5% af kommunens indkøbte biler de seneste to år på el.
Kigger man på Halsnæs Kommunes indkøb af biler de seneste to år, så kører 0% af de nyindkøbte biler på el.
57,4% af bilerne kører på benzin og resten kører på diesel. Altså, meget langt fra målet om, at vi skal have flere biler i landet, der kører på grøn energi.
Og det kan sende et skidt signal, når kommuner ikke følger med udviklingen.
– Det er en politisk prioritet, at flest mulige kilometer på vejene skal køres elektrisk, og salget af elbiler til private stiger måned for måned. Vores nye undersøgelse viser, at der er stor forskel på kommunernes bilflåder når det gælder co2-udledning og sammensætningen af drivmidler”, siger Mads Rørvig, der er direktør i De Danske Bilimportører.
I nabokommunen Hillerød gør man det væsentligt bedre i forhold til at køre på grøn energi.
Kigger man på kommunens bilindkøb de seneste to år, så kører 14,5% af bilerne på el.
I forbindelse med at vi nærmer os et kommunalvalg, så kan kommunernes fokus på indkøb af grøn energi vise sig at være et omdrejningspunkt.