I en ny måling foretaget af analysevirksomheden Nielsen kan man læse, at Netflix nu bliver streamet mere end de to danske giganter DR og TV2.
Målingen viser antal ugentlige seerminutter i uge 3, 2022.
Og det er som sådan ikke så underligt. Danskernes tv-vaner har ændret sig markant de sidste 10 år. F.eks. har hver 4. danske husstand ikke længere en traditionel tv-pakke.
Derudover er udbudet af streamingtjenester tæt på eksploderet, hvilket fik de tunge drenge i branchen til at lave en analyse af seernes streamingvaner.
Og den måling kunne så afsløre, hvad mange nok havde set komme. Netflix er kongen blandt streamingtjenesterne – selv hvis man medregner mastodonter som DR og TV2.
Danskerne ser i gennemsnit 86 minutters Netflix om ugen. Til sammenligning kommer DR på en 2. plads med 70 minutter.
Tredjepladsen bliver overraskende nok ikke indtaget af det ellers voldsomt populære TV2 Play. Næh, på 3. pladsen finder vi i stedet YouSee med 66 minutter om ugen.
TV2 kommer på en 4. plads. 64 minutter om ugen bliver det. Eller ca. 25% mindre end Netflix.
Disney+ og HBOMAX kommer ind på en hhv. 5. og 6. plads. Begge er dog også relativt nye sammenlignet med de øvrige konkurrenter på markedet.